expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2012

Α.Σ: Επιμηκύνεται η παράδοση των ΝΗ-90ΤΤΗ – Εν αναμονή εισαγωγής των UH-60A/L


Επιμηκύνεται το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των μεταφορικών ελικοπτέρων  ΝΗ-90 καθώς η ιδιαίτερα πιεστική –αν όχι ασφυκτική- ανάγκη για περικοπές και στο χώρο των Ε.Δ. και παρά το γεγονός ότι έχει προπληρωθεί το 60% του κόστους της σύμβασης, φαίνεται ότι καθιστά μονόδρομο τη μετάθεση ολοκλήρωσης παραλαβής τους η οποία ήταν για το 2015.



Εξαιτίας του παραπάνω γίνεται προσπάθεια η ΑΣ η οποία ως γνωστό επιχειρεί με τα αρχαία –εποχής Βιετνάμ- μεταφορικά ελικόπτερα UH-1H και AB-205A-  να εντάξει το ταχύτερο δυνατό στο δυναμικό της τα προσφερόμενα δωρεάν  αμερικανικά UH-60A/L Blahawk  σε περίπτωση βέβαια που τα συγκεκριμένα ελικόπτερα κριθούν επιχειρησιακά αξιοποιήσιμα από την επιτροπή που θα πάει να τα εξετάσει στις ΗΠΑ.

Το θέμα της  προμήθειας των αμερικανικών ελικοπτέρων συζητείται σε όλες τις επαφές Ελλήνων και Αμερικανών αξιωματούχων, όπως και στην πρόσφατη συνάντηση του Έλληνα υπουργού Εθνικής Αμύνης Πάνου Παναγιωτόπουλου με τον Αμερικανό υπουργό Leon Panetta.

Ο τελευταίος επαναβεβαίωσε στον Έλληνα υπουργό την πρόθεση της αμερικανικής πλευράς για την δωρεάν παραχώρηση αμυντικού υλικού μεταξύ αυτού και τουλάχιστον 60 ελικοπτέρων Blackhawk όπως και αρχικά είχε διατυπωθεί. Υπενθυμίζεται πως η ΑΣ έχει παραλάβει 4 ελικόπτερα ΝΗ-90 και τα οποία βρίσκονται στη φάση αξιολόγησης και εκπαίδευσης πληρωμάτων με το 20 ΤΕΑΣ στα Μέγαρα.

Πιο συγκεκριμένα στα τέλη Οκτωβρίου 2011 έφθασε στην Αεροπορική Βάση της ΑΣ στην Πάχη Μεγάρων το τρίτο κατά σειρά ελικόπτερο ΝΗ90 και το τέταρτο στις 20 Μαρτίου του 2012. Είχε προηγηθεί η παράδοση του 1ου και 2ου ελικοπτέρου (TGR05 και TGR06) στις 7 Ιουνίου του 2011. Και τα τέσσερα ελικόπτερα ανήκουν στην έκδοση ενισχυμένης αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας IOC+ ((Initial Operational Capability)), ενώ η μετατροπή τους στην πλήρη επιχειρησιακή έκδοση FOC θα πραγματοποιηθεί αργότερα.

Βέβαια για το υπόλοιπο του 2012 αναμένετο η παράδοση τουλάχιστον 3 ακόμη ελικοπτέρων κάτι βέβαια που δεν έχει γίνει με αποτέλεσμα το πρόγραμμα παράδοσης να ανατραπεί για ακόμη μια φορά.

Έτσι για το 2013 αναμένονταν 3 NH90 στην έκδοση τακτικών μεταφορών και 1 στην έκδοση ειδικών επιχειρήσεων (SOH), το 2014 1 ΝΗ90 SOH και 5 ΤΤΗ και για  το 2015 2 SOH και 1 FOC.

Ακόμη όμως και αν όλα τα ελικόπτερα παραδοθούν –οψέποτε γίνει αυτό- το πρόβλημα αεροκίνησης για την ΑΣ θα παραμείνει τη στιγμή που θα πρέπει να αντικατασταθεί ένας αριθμός 80 και πλέον μεταφορικών ελικοπτέρων UH-1/AB.205 και που φυσικά τα 16 + 4 ΝΗ-90 δε θα μπορέσουν να καλύψουν έτσι και αλλιώς και για αυτό το λόγο το θέμα των UH-60A/L καθίσταται ιδιαίτερα επίκαιρο.

Υπενθυμίζεται πως η απόφαση του ΚΥΣΕΑ για την αγορά των ΝΗ 90 ελήφθη το πρώτο 10ημερο του Αυγούστου του 2003 και χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σχεδόν 70 ημέρες μετά στις 15 Οκτωβρίου συνήφθη δάνειο 360 εκατ. € για την αποπληρωμή του 60% του ποσού της σύμβασης των 704 εκατ. ευρώ και αυτό να παραλάβουμε τα πρώτα ελικόπτερα 8 χρόνια μετά!